Gå ner i vikt på ett enkelt sätt.

Lite siffror och referenser!

Det finns många sätt att gå ner i vikt. Många quick-fixes, dieter, snabba dagliga övningar och så vidare. De flesta sätten känns tråkiga, det är nog svårt att undgå. Här kommer ett enkelt tips som dessutom ökar din hälsa och förlänger din livslängd med upp till flera år – om du lyckas genomföra det!

Att istället för att sitta ned hela arbetsdagen, byt ut en timme till att stå upp per dag. Detta kommer i runda slängar öka din årliga kaloriförbrukning i storleksordningen med att ha sprungit hela 3 marathonlopp under samma år.

Byter du istället ut två timmar per dag – ja du kan räkna själv – ca 6 marathonlopp.

Basalkroppsförbränningen hos medelindividen ligger runt 2100 kcal per dygn (en person på 80 kg). Detta är energiförbrukningen när vi ligger helt still i sängen i 24 timmar. Sittande skrivbordsarbete ökar förbränningen till något över 2100 kcal per dygn.

Stående skrivbordsarbete ökar förbränningen ytterligare ca 40 % jämfört med sittande skrivbordsarbete.

Några saker att tänka på:
-> Det är lätt hänt att man blir hungrigare/börjar äta mer när man förbränner mer energi- för att gå ner i vikt krävs det att du behåller samma kaloriintag. 🙂
-> Att stå upp ställer högre krav på dina skor eller att du använder ståmatta.
-> Det är jobbigare än man tror när man inte är van.
-> Man vänjer sig.

Så ge den stående arbetsställningen en chans!

Referenser
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23007179
https://en.wikipedia.org/wiki/Metabolic_equivalent

2018-10-29T13:42:11+00:00